Awesome Followers

Thanks for visiting my silly-billy blog. Thanks a lot for following and reading. Much love from me, Sya ♥

Sunday, 19 June 2011

National Olympiad Mathematics

18 Jun 2011 - Since pukul 7 until pukul 1 aku terlibat dengan Olimpiad Matematik Kebangsaan dekat Universiti Malaya . Tak pernah dengar pasal Olimpiad Math ? Cube google . Aku tak tahu lah asal usul pasal Olimpiad Math ni . Tahun ni , kali kedua aku join . Last year was the first time aku join Olimpiad Math dekat UKM . Olimpiad Math ni bukan senang tau . Soalan dia kat luar kotak otak aku ni . Bagi yang dah biasa practice exercise soalan-soalan Olimpiad Math tu , kira okay lagi la , ada chance nak menang . Aku ni ? Buat practice Math and Add Math je . Tak pernah pulak aku rajin nak buat practice soalan Olimpiad Math . Korang ingat senang ke ? Ni haa antara soalan Olimpiad Math yang aku jawab , cube try jawab kalau boleh , hehe -
Soalan 1 (Bhgn A) -

1. Kartina berdiri di dalam taman segi empat tepat. Jarak antara dia dengan bucu-bucu taman adalah 6m, 7m, 9m, dan dm, dengan d adalah interger. Cari d.

2. 30 orang pelajar menduduki suatu ujian. Di kalangan yang lulus, gred puratanya adalah 84. Di kalangan yang gagal, gred puratanya adalah 60. gred purata keseluruhan adalah 80. Berapakah bilangan pelajar yang lulus .

Okay cukup lah dua soalan tu . Actually , 1 paper ada 2 bahagian iaitu Bahagian A & Bahagian B , total semua ada 8 soalan and total markah pulak 30 . Masa menjawab 2 jam setengah . Kalkulator tak boleh digunakan . Pertandinagn ni ada 3 peringkat iaitu peringkat Bongsu , Muda & Sulong . Last year masa aku Form 3 , aku dalam kategori Bongsu . This year aku dalam kategori Muda . Menang ? Takde harapan kot . huhu !

K la , harap maaf SMK Bandar Tasik Selatan andai diriku ini tidak dapat membawa kejayaan dalam pertandingan Olimpiad Math tu demi nama sekolah . Ecehhh ! haha . Bye readers :)
Photobucket

2 comments:

  1. i pun penah join.. n yeah all the questions were exciting! ahha! so good luck girl! im 20 dah.. now study kat UM.. =) so all the best!

    ReplyDelete
  2. haha , thankyou !! and u pun gudluck jugak dgn study kat UM tu yea ^^

    ReplyDelete